F O K U S, mååååå konsentrere meg skal jeg få til dette
Bloggoppgave- lett tenker jeg da vi får beskjed om å skrive blogg ifm studiet jeg går på NTNU.
Blogg har jeg kjennskap til, PC'n kan jeg å bruke, føler meg trygg.
Har fått eksempler på tema, spennende alle. Blar i kompendiene jeg har som er relatert til temaene, finner mye interessant, Utfordringen er at mange av disse ligger på it`s learning. Kikker meg fram og tilbake, leser, skroller, leser litt til, skroller igjen, nå nesten panisk, hva skal jeg velge, spør jeg meg selv. Hmmmm, interessant tenker jeg igjen. Nikker for meg selv her jeg sitter, spekulerer, tenker, grubler, reflekterer. Søker om ulike temaer på nett, hva finner jeg, jo myyye interessant. Tiden flyr, minuttene blir til timer. Får ikke skrevet så mye, men får lest mye, om problembasert læring og IKT, digital mappevurdering, vurdering for læring og IKT, ledelse av endrings- og utviklingsprosesser- lite fester seg, men jeg leser mye, skriver lite. Hva skal jeg velge?? Det er såååå mye å velge i, begynner å forstå elevene, når de beveger seg på andre sider enn det som er avtalt. At de kan bli fristet av alt annet enn fag. Jeg sjekker facebook, skjedd noe nytt siden sist? Sjekket for ca 10 min siden, noen nye innlegg på Instagram? Nei, de andre er på jobb, og har kanskje ikke mulighet til å oppdatere eller legge ut noe nytt. Begynner å tenke at andre også skal lese det jeg skal skrive, at det må være av god faglig kvalitet, kjenner at akkurat nå sliter jeg.,
Tenker på klasseledelse i teknologitette klasserom . Hvor tett er egentlig teknologien? Finner en masteroppgave om temaet: Teknologitette klasserom øker kompleksiteten rundt klasseledelse. Mange lærere føler at de
ikke lenger er herre over undervisningshandlingene som skal gå for seg i klasserommet, og at
mye unødvendig tid og krefter går med til å holde på elevenes konsentrasjon innenfor tema
for undervisningen (Krumsvik, Ludvigsen & Urke 2011). Kjennetegn på god klasseledelse i
videregående skole blir utfordret nettopp på grunn av teknologi
Selv om denne er skrevet i 2012, er det det samme nå. Ledelsen og ansatte må føle seg trygg i bruken på IKT og i rollen som klasseleder, mer kunnskap og bruk kan føre til denne tryggheten. Og alt er i endring, da jeg selv gikk videregående, hadde vi valgfag EDB to timer annenhver uke, på en stasjonær pc uten internett,lite med fristelser gitt, endringen på 20 år har vært formidable, så det er bare å henge seg på. Nå har elevene tilgang på egen mobil, nettbrett, bærbar mm, Å lede i teknologiske omgivelser er et spørsmål om å vurdere og velge hva som er formålstjenlige verktøy og ressurser. Som klasseleder må man ved enkelte tilfeller legge bort IKT'n til fordel for andre læremidler.
Skulle vær et kort innlegg dette, kanskje best å avslutte. Blogg er en egen sjanger for å uttrykke seg, der har jeg mye å lære. Tenkte å ta en treningsøkt, men har både høy puls og svette i panna. Får vente litt treninga.
Holdt jeg meg til tema? tja tvilsomt, fikk jeg blogga? definitivt
Holdt jeg meg til tema? tja tvilsomt, fikk jeg blogga? definitivt
...........Ut av læringssonen og inn i flytsonen....
Gode refleksjoner på en morsom måte. Selv føler jeg at jeg beveger meg i en jungel av teknologi, der det faktisk er vanskelig å velge hva man skal satse på. Og hvordan når man flest mulig?
SvarSlettUtrolig bra blogginnlegg, tydelig at du behersker denne sjangeren godt. Jeg kjenner meg umiddelbart igjen i det du skriver om å komme i gang, tankene bare vandrer og det er vanskelig bestemme seg for hva man skal skrive om. Du fanger leseren og jeg fikk lyst til å lese videre.
SvarSlettDet er kanskje sånn et blogginnlegg skal være - noe fag og meninger og mye / mange personlige betraktninger? Eller fjas som kanskje noen vil kalle det - ikke jeg, nei.. Ser lite for meg et liv som blogger, men tror du kunne kastet deg på karusellen. For i kampen om lesere må man gi noe av seg selv, tror jeg. Noe som gjør at man kjenner igjen seg selv, egne tanker, betraktninger osv. Og skal man treffe kidsa, så er vel blogg greia...
SvarSlett