Take your education to the next level!
Flipped learning, flipped classrom,flip teaching and mindfull teaching- never ending.
Begrepene er mange, hva betyr de egentlig? Er dette noe jeg jobber etter eller er det bare fine benevnelser på ting som hører fancy ut?
Begrepene er mange, hva betyr de egentlig? Er dette noe jeg jobber etter eller er det bare fine benevnelser på ting som hører fancy ut?
Kan man sammenligne det å ordne noen på håret med det å lede elever og lærere,samt det å drive på med undervisning?
Må man fornye seg som frisør? JAAA! Må man det når man jobber med undervisning og ledelse? JAAA!
Etter å ha jobbet som frisør i 12 år, ser jeg at jeg kan trekke mange paralleller i det å være frisør og det å jobbe som lærer og leder i skolen.
Se bare på begrepene see, think, create, adapt(mindfull teaching)

See- som frisør måtte jeg se kunden, frisyren, mulighetene, hva inspirerer meg? Hva ser jeg rundt meg? Samme må jeg si når det gjelder elevene eller kollegene, det handler om å se
Think- hvordan skal jeg gjøre dette? Hvordan forbereder jeg meg?
Create - hvordan utfører jeg jobben?
Adapt- hvordan tilpasser jeg arbeidet?
Må man fornye seg som frisør? JAAA! Må man det når man jobber med undervisning og ledelse? JAAA!
Etter å ha jobbet som frisør i 12 år, ser jeg at jeg kan trekke mange paralleller i det å være frisør og det å jobbe som lærer og leder i skolen.
Se bare på begrepene see, think, create, adapt(mindfull teaching)

See- som frisør måtte jeg se kunden, frisyren, mulighetene, hva inspirerer meg? Hva ser jeg rundt meg? Samme må jeg si når det gjelder elevene eller kollegene, det handler om å se
Think- hvordan skal jeg gjøre dette? Hvordan forbereder jeg meg?
Create - hvordan utfører jeg jobben?
Adapt- hvordan tilpasser jeg arbeidet?
Mye av den jobbet jeg tidligere har utført som frisør, kan absolutt overførers til det å jobbe i skolen,
Relasjoner og tillit, mange kjenner seg kanskje igjen her, sittet i frisørstolen og kjent at dette er godt, her føler jeg meg trygg, eller det motsatte, håper frisøren gjør seg raskt ferdig- og tenkt her skal jeg ikke tilbake.
Da har kanskje frisøren glemt de fire viktige begrepene se, tenke, skape og tilpasse.
Det er de vi som leder og lærere også må tenke på, hvordan gjør jeg jobben og på hvilken måte.
Ikt krydrer skoledagen, noen ganger blir det krydret for lite og noen ganger blir det alt for sterkt.
Man kan godt krydre med Flipped learning(omvendt undervisning) der elevene forbereder seg ved å se en videosnutt og bruker tiden på skolen til oppgaveløsning og gruppearbeid. denne underholdningsformen snur opp ned på den tradisjonelle undervisninga. Dette frigjør lærerens tid til personlig veiledning og tilpasse undervisningen på en slik måte at eleven får jobbe i sitt eget nivå og tempo.I frisørfag som jeg underviser finnes det et godt undervisningsprogram som heter OLS(online learning system) når det gjelder flipped learning, elevene får i oppgave til å se en videosnutt før undervisninga slik at de møter forberedt til det praktiske arbeidet. jamfør See and think..Man får også hverdagsFYRing(FYR: fellesfag, yrkesretting, rellevans) da dette programmet er på engelsk. Man kan og hente mye forberedelser fra sosiale media, youtube, blogg, instagram mm.
Kommentarer
Legg inn en kommentar
skriv gjerne en hyggelig kommentar